Thursday, August 7, 2008

MAN ON WIRE



A documentary about Philippe Petit, the man who, in 1974, walked on a wire between the Twin Towers in New York City in what has been called “the artistic crime of the century”. My sources tell me the documentary is worth watching (I haven’t seen it yet). I have always had a fascination for “funambules” (tightrope walkers) for it is such a beautiful word. I am also convinced that the “funambules” are some kind of angels without wings, weird creatures with a strange calling … a breed apart, definitely. When Philippe Petit was asked why he did it, he responded “there is no why”. So much more powerful and meaningful than “why not?

Un documentaire sur Philippe Petit, l’homme qui, en 1974, marcha sur un fil tendu entre les tours du World Trade Center à New York dans ce qui sera plus tard appelé “le crime artistique du siècle”. Mes sources me dissent que le documentaire vaut le déplacement (je ne l’ai pas encore vu). J’ai toujours eu une fascination pour les funambules parce que c’est un mot magnifique a plus d’un titre et d’un sens. Je suis aussi convaincue que les funambules sont des êtres à part, des sortes d’anges sans ailes guidés par je ne sais quoi. Quand les journalists ont demandé à Philippe Petit (lors de son arrestation publique) pourquoi il avait fait ça, il a répondu… “il n’y a pas de pourquoi”. Bien plus fort que “pourquoi pas?”

No comments: