Wednesday, March 19, 2008

MIND THE GAP !


Minghella is dead. I am deeply affected because I was waiting for his films like a child for Christmas gifts. Not all of his movies were masterpieces but The English Patient, Cold Mountain, The Talented Mr Ripley, Breaking and Entering sure were movies to remember. I have been away for a while and have mostly been watching movies on a square little screen interrupted by the 747 Captain’s announcements ! Among them : “Things we lost in the fire” , a ridiculous little drama with good actors who will probably regret one day having to play the part : what inspired writer thought that a scene involving the rubbing of an ear could make someone cry rather than laugh? “Into the wild”, a confused well filmed movie about not much at all, “In the land of Elah”, a sad account of post traumatic disorder among soldiers back home after Irak and once again not proving, telling or meaning anything at all but trying really hard to avoid the real questions Americans cannot yet address. I tried to watch “Brick lane” (Sarah Gavron) the very controversial account of a Bengali immigrant woman in London, but it was not the kind of movie to watch in a 747 so I guess I’ll have to watch it again and in good conditions (without any turbulences).
I can’t say that the movies I saw in Paris reached higher grounds than those watched up in the sky! “Bienvenue chez les Chtis” the top movie at the french box office is an untranslatable (and impossible to import in the US) comedy about a French southerner relocated in the North of France and thinks he is relocated in hell before he falls in love with the region and its colorful people and their colorful dialect. It’s a good film even though the trailer says it all. “Les randonneurs à Saint-Tropez” is another untranslatable (and impossible to import in the US) comedy about a bunch a losers living the high life on the Riviera with a most definite drunk-poop kind of humor only teenagers who have recently graduated from the caca-poop humor of their toddler years can appreciate! As for the latest Olivier Assayas movie, “L’heure d’été”, it is a mess of a movie about a very interesting topic: inheritance. I guess this one will make it to the US. It tells the story of three siblings dealing with their mother’s death and inheritance of all things past (material and spiritual). Charles Berling plays the eldest and most responsible son, Juliette Binoche plays the second sibling who lives in America (ridiculous fake American outfit and demeanor) and Jerémy Rénier plays the third sibling in a very sensible and credible way. The problem with this movie is I guess the empathy one is supposed to feel for the characters. Their relationship with their mother’s possessions is acted and not felt. If objects sometimes carry a weight in real life, they are mostly weightless on the screen. Mind the gap!
Minghella est mort. J’en suis d’autant plus affectée que j’avais tendance à attendre ses films comme on attend Noël. Tous ses films n’étaient pas des chefs d’oeuvre mais peut-être des classiques. Parmi ceux là : Le patient Anglais, Retour à Cold Mountain, Le talentueux Mr Ripley, Par effraction. Je me suis absentée pendant un moment et j’ai surtout vu des films sur l’écran carré d’un avion en étant interrompue par les annonces du Capitaine ! Parmi les films en vol : “Things we lost in the fire” , un petit drame ridicule avec de bons acteurs qui regretteront surement un jour s’être embarqués dans cette galère : on peut se demander quel scénariste inspiré a eu l’idée d’une scène impliquant le malaxage d’une oreille pour s’endormir, scène se voulant poignante et plutôt ridicule à l’arrivée, “Into the wild”, un petit film confus sur pas grand chose, “In the land of Elah”, un récit triste sur des soldats revenant d’Irak traumatisés mais n’allant nulle part par peur sans doute d’aborder les vrais questions que l’Amérique n’est pas prête à entendre. J’ai aussi tenté de regarder “Brick lane” (Sarah Gavron) le film très controversé sur une immigrante Bengali à Londres, mais ce n’était pas vraiment le genre de film à regarder dans un 747 donc je le verrais plus tard et sans turbulences.
Je ne peux pas dire que les films vus à Paris ont redressé le niveau de ceux vus dans le ciel ! “Bienvenue chez les Chtis” le film qui remporte actuellement la première place au box office français est une comédie intraduisible et impossible à exporter sur un français du sud se voyant muté dans le nord de la France qui prend ici des allures d’enfer, avant de succomber au charme des habitants et de leur dialecte. C’est un bon film même si on a tout vu avec la bande annonce. “Les randonneurs à Saint-Tropez” est une autre comédie intraduisible et impossible à exporter aux USA sur une bande de losers qui s’éclatent sur la Riviera avec un humour du genre caca-prout (merci C pour la nuance de traduction qui m'avait échappée!) que seuls les adolescents qui viennent de quitter le stade caca-boudin peuvent et sauront apprécier à sa juste valeur ! En ce qui concerne le dernier film d’Olivier Assayas, “L’heure d’été”, c’est un film un peu désordonné sur un sujet pourtant intéressant : l’héritage. Je pense que celui ci viendra aux Etats-Unis. Il raconte l’histoire de trois frères et soeurs qui doivent gérer leur héritage (à la fois matériel et spirituel) après la mort de leur mère. Charles Berling joue l’ainé qui se révèle être aussi le plus responsable, Juliette Binoche joue la cadette qui vit aux Etats-Unis (pour preuve l’accoutrement ridicule et l’attitude bêbête légèrement caricaturale) et Jerémy Rénier joue le petit dernier. Le problème de ce film est à mon sens l’empathie qu’on est censé ressentir pour ces personnages. Leur rapport à l’héritage de leur mère est tout à fait joué, jamais ressenti. Si les objets sont quelquefois chargés de sens dans la vraie vie, les objets de cinéma font effet d’accessoires. Mind the gap!

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