Directed by Tony Gilroy, Michael Clayton is a typical lawsuit movie à la John Grisham. Gilroy is a good director (the Bourne series) but he doesn’t seem very comfortable with this genre. You can tell right from the start and with the title : Michael Clayton? Why not Harry Cover or Peter Piper? If there were a contest of bad titles for movies, this one would come second, just behind “The Cinderella man” which remains unbeatable. Then comes the casting: I was seriously expecting George Clooney to get into his black leotard, mask and cape and emerge as Batman. I was also waiting for Tilda Swinton to wrap herself into a dalmatian fur coat because she reminded me so much of Cruella Deville. For a while, I was wondering why Sidney Pollack wasn’t calling Tom Cruise to the rescue. To tell you the truth, I also thought that Julia Roberts would pop up on the screen, all boobs and wide smile, in a surprise Erin Brokovich cameo. I have to say that Tom Wilkinson was brilliant in the not so imaginative role of the beat up lawyer with a conscience and a severe case of manic depression. Michael Clayton is an OK movie about a lawsuit going South and a very strange editing. In order to avoid a linear storyline, the movie develops a severe case of ADD and jumps all over the place. The first five minutes are replayed at the end in order to clarify things that were pretty clear unless you have an IQ below zero in which case you don’t go to the movies. Last but not least, the classical scene involving the good guy pretending he is bad in order to make the bad guy spill the beans and recording the whole thing for the cops is a little bit too much “Look Ma no hands” for my taste. Definitely a movie with a personality disorder and a mild case of schizophrenia. Clooney deserves better than that with his burning looks and his slightly dented forehead.
Réalisé par Tony Gilroy, Michael Clayton est un film à la John Grisham. Gilroy est un bon réalisateur (voir la série Bourne identity/ultimatum/supremacy) mais le genre procès ne semble pas être sa tasse de thé. A commencer par le titre: Michael Clayton? Pourquoi pas Harry Cover ou Peter Piper? Au hit-parade des pires titres de film, celui ci figure en deuxième place, juste derrière l’imbattable “Cinderella man”. Puis vient la distribution: je m’attendais à voir George Clooney enfiler à tout moment ses collants, son masque et sa cape de Batman. Je n’aurais pas été surprise de voir Tilda Swinton endosser le costume de Cruella et je me demandais même l’espace d’un instant si Sidney Pollack allait appeler Tom Cruise à la rescousse. Pour vous dire la vérité, je n’aurais pas été étonnée de voir Julia Roberts débarquer dans ce film à multiples personnalités. Tom Wilkinson par contre est brillant dans le rôle de l’avocat désenchanté pris d’une crise de conscience aigue que son état maniaco dépressif n’arrange en rien. Globalement, Michael Clayton est un film moyen avec une intrigue un peu mince et un montage baroque. Pour éviter la linéarité, le film va dans tous les sens. Les premières cinq minutes repassent à la fin pour clarifier des choses aussi évidentes que le nez au milieu de la figure. Pour terminer, la scène classique où le méchant crache sa valda sans savoir que le gentil qui se fait passer pour un méchant enregistre le tout pour le donner à la police est vue, dèjà vue et revue... En bref, un film avec un léger accès de schyzophrénie et troubles du comportement. Clooney vaut bien mieux que çà, avec son regard de braise et son front étrangement cabossé.
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