Sunday, January 31, 2010

BROKEN EMBRACES ***


With Volver, Almodovar reached the highest peak : the movie was close to perfection in terms of story telling, photography, acting... there was even an element of magic. In my mind, Volver was one of the rare films where not a moment was lost and not an image wasted. So and when came "Broken embraces" I was curious to find out if Almodovar had pushed the limit and unfortunately I don't think he did. Broken embraces is certainly a good film but compared to Volver, it's a mess. The fact that Almodovar is recycling old material (the film in the film is Women on the verge of a nervous breakdown) made me look for other clues from past films and there are many. It is distracting, odd and even if it is an interesting exercice de style, it is gimmicky and easy for a director who usually doesn't go for the easy ride. Almodovar remains a true author and even in the United States where going to the movies most of the time implies seeing the last Mel Gibson, Leo de Caprio or Brad Pitt movie, people go see the latest "Almodovar"... he is in the same league as Woody Allen and Martin Scorcese, an author.

Avec Volver, Almodovar a atteint les sommets de son art : le film était un petit joyau, parfait au niveau de la narration, de l'interprétation, du rythme, de la photographie. Il y avait même, à mon sens, quelques séquences relevant du génie cinématographique pur. Volver fait partie de ces rares films où, du début à la fin, chaque image, chaque séquence est unique et s'impose avec force. Avec "Broken embraces", qui est un bon film, Almodovar n'arrive pas à surpasser Volver et même si cela parait injuste de comparer un film avec celui qui le précède, c'est un privilège qui ne revient qu'aux seuls vrais auteurs au cinéma. Broken Embraces reprend des thèmes voire des séquences entières de "Femmes au bord de la crise de nerfs" et ce n'est pas le seul recyclage dans ce film qui déborde de références aux films passés. Ca fait désordre. Même si l'on peut parler d'univers" Almodovar, on aimerait voir l'univers s'élargir encore plus. Cela dit et pour ceux dont la culture Almodovarienne se limite à la période Pénélope, Broken embraces est chaudement recommandé. Pour ceux qui connaissent bien l'oeuvre, c'est une petite déception. Aux Etats-Unis où les noms des réalisateurs de films sont moins connus que ceux des acteurs, on va voir le dernier Almodovar, pas le dernier Penelope! Almodovar est un des rares réalisateurs européens à être connu, reconnu aux Etats-Unis par son nom. Cest déjà un exploit !

1 comment:

Nora said...

Volver is a hard act to follow, I agree, but I am not with you entirely on this one. I don't think it is gimmicky, I think it is much more complicated than Volver and he goes into some weird meta-narratives with flashbacks, audio and visual voyeurism (a transcriber to audio tapes and a blind writer) there are a lot of homages to some classic godardian and hitchcokian tricks and even parodies himself with the now classic scene from Women on the Verge of a Nervous Breakdown spiking the gazpacho. It is the work of a man who has reached his peak, he knows it, and now he can have fun.